torsdag 5. mai 2011

Spor klasse C

 
Nr.ØvelseKoeffKarak.PoengDommers Kommentar
1Lineføring4728Henger på springmarsj, Ønsker raskere sitter.
2Gå forran i line30,0IGHF bryter
3Dekk under marsj27,515Henger, ønsker raskere neddekk.
4Innkalling fra sitt21020
5Kryp50,0IGReiser seg.
6Apportering58,542,5Forsiktig tygging, ønsker bedre opptak.
7Fritt hopp over hinder m/sitt4832Tjuvstart.
8Fellesdekk med skudd50IG
Sum lydighet137,5
9Budføring med skudd40IG
10Sporoppsøk7749
11Spor 1km199171
Sum spesialøvelser220
Totalpoeng357,5


Jeg trener best når jeg har et stevne å trene mot, da er motivasjonen størst! Derfor meldte jeg på dette stevnet, med klar melding (til meg selv) om at dette er trening og gjennomkjøring for å se hvor vi står. Det er ikke alltid så lett å huske på når man først kommer på stevne.. Konkurranseinstinktet slår inn og nervene står i høyspenn. Men det fortjener ikke en hund som alltid gjør så godt han kan, så her var det bare å ta seg sammen og være realistisk. Jeg kan ikke forvente noe annet av hunden min enn hva han kunne på trening dagen før og som er godt generalisert.

Vi begynte med fellesdekk med skudd, og Storm reiste seg etter første skuddet og kom gående til meg - dermed 0 poeng. Han syns tydelig settingen er ubehagelig, og vi har kun øvd på dette 3 ganger før. Han er skuddfast (ifølge både MH og MT) så han er ikke redd for skuddet, men vi må øve mer på settingen.  Så var det 100 m budføring med skudd. Jeg må vel innrømme at jeg aldri har trent så lang budføring før, så her kan jeg i grunn bare skylde meg selv. Vi gjør vår rutine borte hos figuranten, og går ifra, og på veien bort til starten vår så tråkker jeg på han fordi han går og pendler foran beina mine. Jeg tror det gjorde litt for at han mistet fokus på figuranten. Men så sitter han på plass og jeg peker på figuranten som står 100 m unna og jeg tror han har fokus, og jeg sender han - og han løper 5 meter og til høyre for å snuse i gresset. Yes da. Kan for øvrig nevne at det var 2 av 6 hunder som klarte denne, ikke at det er noen trøst - men tydelig at det er fler enn oss som slet med å holde figurantinteressen oppe så langt unna. Dermed startet vi konkurransen med 2 nuller.

Så var det ut i skogen og gå spor. Vi har trent sporoppsøk ett par ganger nå, og har ikke akkurat rutinen inne her. Men Storm fant selv veien, etter først å ha tatt sporet på overvær, fant han sporet. Vi fikk en 7'er på oppsøket. Og så bar det avgårde 1 km. Han går som et uvær og jeg er glad for at jeg har investert i nye hansker, for de trengs! Jeg stoler nå 100 % på at når han "legger seg på" så går han midt i sporet. Han plukket pinne etter pinne og når vi fant slutten hadde vi holdt oss innefor tida (25 minutter). Jeg var så fornøyd! Han taklet terrengskiftene så fint, og markerte godt. Ved opptelling hadde vi plukket 7 av 8 pinner, og dermed fikk vi en 9'er på sporet. Veldig bra! På guttens andre kilometerlange spor! Jeg ga han vann og selet av, før vi dro tilbake på stadion. Der var det rett inn i appellen. Det var jeg ikke helt forberedt på, trodde det skulle være litt tid mellom sporet og appellen. Storm var rimelig sliten etter sporet, han peiser jo på med X antall kg på slep stakkar. Jeg prøvde å peppe han opp med ballek før han skulle inn.
Hele lydighetsprogrammet vårt bærer preg av at han er sliten, han gjør det han skal men uten gnist og overbevisning. "Henger" kommentarene under lineføringen og transportetappen på dekk under marsj betyr at han ikke marsjerte ved siden av  meg, men i stedet lå et halvt hode bak. Kryp og gå forran i line har vi nitrent på de siste dagene, men selvsagt kan han ikke dette godt nok da jeg fortsatt bruker en god del hjelpere på disse øvelsene på trening. Innkallingen var bra da, 10 poeng på den. Vi har helt tydelig en jobb å gjøre med å gå spor og trene lydighet rett etterpå. Når jeg trener pleier jeg å legge ut sporet, og mens det ligger så trener jeg lydighet. Men dette må jeg snu på fremover så han blir vant til å skulle gi jernet i appellen selv om han er sliten etter å ha gått spor. Etterhvert som han har gått masse lange spor vil han ikke legge igjen like mye energi der heller, for da er sporkondisjonen mye bedre og han har mer energi igjen til lydigheten. Dessverre umulig å fortelle en hund at han må posjonere energien sin =)

Jeg hadde med hånda på hjertet ingen planer om noe opprykk i dag, og jeg må gjenta meg selv og si at jeg syns han gjorde sitt beste. Og når det i tillegg holdt til Godkjent, da er jeg meget fornøyd! Godkjent betyr at han nå har brukskravet som skal til for å ta svenske cert. Så hurra for det =)

Brains and beauty.... <3

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Stine

Grattis med godkjent klasse C - jeg er som vanlig veldig stolt av deg og Storm!
Kan jo ikke vente at dere skal ha direkte opprykk på debuten i alle klasser heller vel ;-)

Veldig glad for at du tar så godt vare på Storm Andreas!

Klem fra Eli

Barte-Marte sa...

Gratulerer så masse her og:) Dere er så flinke:) Og vakre Stormare er absolutt en fyr jeg kunne tenke meg som far til framtidige små bartekoster:)
Klem fra Anneli, Barte-Marte og hr. Olsen

Anonym sa...

Tusen takk dere!
Anneli: det var et utrolig stort kompliment, hadde vært dårlig kult å hatt et barnebarn hos deg en vakker dag ;) lykke til i Kristiansand!

Klem fra Stine

Kjersti A Nerby sa...

Hei Stine.

Fy søren så flinke dere er, vi er så imponert over dere:-):-) Lykke til videre, vi følger med!:-)

Klemmer fra Kjersti.