tirsdag 19. april 2011

Flere spor

Påskeferie er herlig!! I dag har jeg gått enda flere spor med Storm. Planen i dag var å legge spor med fokus på å få han fokusert helt fra start.  Jeg er så heldig å ha ørten-ganger-norgesmester spor og rundering Turid Stavn som "mentor", så gode råd er kun en telefonsamtale unna. For å få han fullt konsentrert fra første meter i sporet, skulle jeg gå to meter, så vinkle og gå noen meter og så avslutte. Jeg la 3 slike spor. Så fikk han pause og så fikk han gå 2 til. Det første sporet raste han avgårde, og mista jo sporet totalt. Dette visste jeg jo at han kom til å gjøre. Han gikk rett og slett på trynet ut av sporet. Jeg tok da av han sele og lina og satte han i bilen i 10 minutter, for konsekvensen av å være ukonsentrert og rase avgårde er å ikke få gå mer spor. Etter 10 minutter tok jeg han ut og han fikk gå de to neste sporene. For en forskjell! Han var med helt fra start, tok vinklene helt nydelig. Utrolig fascinerende at de lærer så fort! Så fikk han en pause før han fikk de to siste sporene. De gikk også helt perfekt. Til slutt fikk han gå et 2 timer gammelt spor med sporoppsøk. Vi er ikke så rutinerte på dette med sporoppsøk enda. Men han fant da sporet, og gikk i et ålreit tempo. Dette sporet begynte altså med oppsøk, så  hadde jeg laget 3 "trappetrinnvinkler" som jeg merket med bånd før egen del. Det var bare en pinne i sporet, og det var slutten. Storm går bare bedre og bedre jo mer han får og gjøre, så han tok vinklene veldig fint og fant slutten uten noen som helst problemer. Jeg ser også at han bør ha iallefall 1 times liggetid, da jobber han best. Midt ute på sporoppsøket hadde det gått en elg like før meg, jeg gikk tilbake og tok bilde av fotavtrykket dens i den bløte myra. Jeg kunne konstantere at Storm ikke lar seg forstyrre av viltspor, og godt er det! Han snusa ikke én gang i elgtråkket. Flink gutt ;) ved slutten bytta jeg bort en av Mine populære tennisballer mot sluttpinnen, og vi brukte god tid på å leke.

Moro med påskeferie og all verdens av tid til å trene ;)



1 kommentar:

Anonym sa...

Så flinke dere er!!!
God påske til dere alle og "keep up the good work"!
Klem fra Eli