onsdag 15. juni 2011

Spor og rundering

Jeg er veldig heldig som får lov å trene med og ikke minst observere noen av Norges beste brukshundfolk. I ettermiddag var Turid, Geir, Hege og jeg og trente både spor og rundering. Som relativt fersk innen bruks suger jeg til meg alt jeg kan av råd og vink. Turid gikk ut spor for meg: med sporoppsøk, en god del spisse vinkler, oppgave med 2 pinner tett på en strekke (totalt 4 pinner). Jeg har fått råd om hva jeg skal gjøre for å få fremdrift i oppsøket, og prøvde nå dette og jeg ser det fungerer å "dytte" han fremover ved at jeg beveger meg fremover på oppsøkslinja, da går han også på. Hvis jeg står i ro begynner han å søke fra første meter, han har ikke lært dette med å bevege seg rett frem. Så dette må jeg fortsette med. Sporet fikk ligge i litt over en time og Storm gikk det veldig fint med unntak av at han gikk av en vinkel, men der hentet han seg fint inn igjen. Jeg jobber med å få han til å plukke tette pinner på rette strekker, for der har han lett for å fise på og gjerne gå over en pinne eller også gå sekunderspor og dermed ikke få med seg pinnen. Så dermed legges to pinner med en ca 20 meters mellomrom, som gjør at han også på "kjedelige" strekker må være fullt fokusert. Det gikk veldig fint i dag, han tok alle pinnene. På slutten hadde Turid lagt en spiss vinkel rett før slutten, og den gikk Storm snorrett og fant fortjent sluttpinnen. Erfaringen er igjen at jeg bare kan kjøre på med utfordringer, ikke være redd for å prøve nye ting. Og blåse i å legge spor etter konkurranseregler, legg vanskeligere spor enn det. Da får jeg en mer nøyaktig og motivert hund. (skriver dette ned for minne meg selv på det senere :)

Jeg hadde lagt ut spor for Geir og Fight, det er alltid like gøy! Når beskjeden er å gi dem oppgaver er det gøy å være sporlegger. Jeg la ut bittesmå pinner i vinkelen (i vinkelen altså, ikke etter eller før), klatret opp en liten fjellside, skle ned en liten fjellside, klatret opp på en stor stein i stedet for å gå rundt, la ut bitteliten pinne i HØYT gress, masse terrengskifter og vinkler med pinner i histen og pisten. Jeg har lagt ut noe lignende for Fight før og hun er et råskinn. Hun gikk av den første vinkelen med pinne i, hvorpå Geir tok henne tilbake og gjorde henne oppmerksom på at hun dreit seg ut, og deretter gikk hun snorrett over alle utfordringer. Du så hunden tok seg sammen. Hun gikk vinkler snorrett til høyre hvor pinnen lå to meter fra vinkelen. Jeg blir så imponert når du ser hvordan hunden klatrer opp og ned akkurat der jeg har gått, og ikke går rundt steinen men klatrer opp slik jeg gjorde. Utrolig hva hundene våre kan!! Og Fight er selvsagt ekstrem, hun er så nøyaktig. Kult å gå et spor hvor du prøver å lage det så vanskelig at du tenker at hunden kommer til å slite, også takler hun det så bra. Geir er ikke redd for å utfordre bikkja si, det er iallefall sikkert og jeg ser jo resultatet av det.

Geir hadde lagt ut to spor etter hverandre for Turid og Gull (som har 97 cert i bruks, slå den a!!!). Hvert spor hadde sporoppsøk og det andre sporet gikk bedre enn det første, frøkna på 11 år var rimelig heit og viser ikke akkurat tegn til å være sliten. Andre sporet var hun mer nøyaktig og taklet kupert terreng og underlagsskifter utrolig bra. Hun har helt supre sporoppsøk, rett ut og sjekke ut baksporet før hun fyker avgårde i riktig retning. Jeg ser og lærer :)

Jeg var "dagmamma" for kullet til Fight, og Turid har beholdt Vilje fra dette kullet. Hun er noe for seg selv, jeg er vanligvis ikke så svak for BC'er men Vilje vet å sjarmere meg med sitt direkte blikk. Hun har en sterk egen Vilje, det er sikkert og visst. Hege hadde også med seg en nydelig, sosial tispevalp på 4 mnd. Håp for fremtiden disse to =)

Jeg lå figurant for Hege med Yatzi og deretter Turid med Gulli. De er begge blant landets beste i rundering, og det er rimelig heftig å se sluttresultatet av ørten treningstimer i skogen.

Storm er fersk i rundering, fordi jeg bevisst har fokusert på spor fra han var liten for å få nesa hans ned. Nå er han jo 4 år, så jeg kunne selvsagt begynt for lenge siden - men det har rett og slett ikke vært prioritert. Men sosial og tilgjengelig som han er var det ikke noe problem å få han ut til figurant Geir. Der vanka det tennisballek. Halleluja! Han la seg fint ned foran Geir og ventet på at han skulle kaste tennisballen, og det er jo fint mtp at man ikke ønsker en hund som går for tett på figuranten. Mange trener dette bevisst, kanskje jeg får det gratis pga av type lek vi har?! :) Jeg skal trene med løsbittet og apporteringen av det fremover. Så får man sette dette sammen med figurant etterhvert. Storm har og viser alle gode egenskaper som skal til for å bli en god runderingshund, så kommer det bare ann på meg å sette av tid til det også :) Den lette kroppen hans kommer til sin rett både her og i sporet, og jeg er så glad for å ha en hund som går så lett i terrenget og dermed er mindre utsatt for skader. Gleder meg til å gjøre dette mer!

Det som er veldig hyggelig synes jeg, er alle de gode tilbakemeldingene jeg får. De liker Storm veldig godt, og jeg vokser noen nummer når de sier de har tro på dette kan bli bra :) Ingen grunn til at jeg ikke skal ha troa da! Det er så gøy å trene i skogen, og det synes bikkja mi også.

Det er full fokus på fri ved fot i lp-treningen om dagen, så jeg håper og tror det vil bære frukter etterhvert. I lydigheten har vi nemlig mye å hente.. :)

Ingen kommentarer: