tirsdag 14. september 2010

Lydighetstrening

FANFARE!!! Vi er i gang med lydighetstreningen igjen! =) Faktisk har vi nå trent 2 dager på rad.
Jeg er instruktør på valpekurs for Stovner hundeklubb nå, en veldig hyggelig oppgave. Mange hyggelige folk og nydelige valper. Etter kurset i dag trente jeg på kunstgresset med Storm. Han hadde ligget i bur og sett på alle valpene under kurset, så han var temmelig klar for å få gjøre noe.
Det er lenge siden vi har trent på Grorud, og det kunstgresset lukter veeeldig godt.. Så han trengte en påminnelse om at det ikke er lov å snuse, selv ikke i mellom øvelsene. Vi gikk en god del fri ved fot med høyt tempo, da han følge med, ellers driter han seg ut og må rette seg inn. Da får han ingen tilbakemelding, og det syns han ikke er noe hyggelig. Hadde en ordentlig god følelse når vi gikk, han har veldig bra vendinger under marsj. Det har nok mye med at når vi gjør helt om marsj, pleier jeg å løpe fra helt om, altså går jeg vanlig helt frem til jeg skal gjøre helt om (snu og gå andre veien) og da begynner jeg å løpe så fort jeg har snudd meg. Det har gjort at Storm er på alerten når jeg gjør vendinger, for plutselig blir det temposkifte også - så her lønner det seg å følge med! Det samme har jeg gjort ved høyrevendinger, for der er det lett for at hunden ikke følger helt med og fortsetter rett frem i stedet for å svinge til høyre. MEN, og det er vårt store MEN, så lar Storm seg innimellom forstyrre og det er her vi har en jobb å gjøre i forhold til at han skal gå like bra hele tiden, selv om en haug agilitybikkjer får lov å løpe løse rett bortenfor oss. Arg. I dag klarte han seg veldig bra, men jeg vet at det er et godt stykke igjen før det er bra nok.
Så trente jeg noen lange innkallinger med stå momentet tidlig i innkallingen. Det går greit, jeg belønner han der han stopper (når det er bra nok) og han har en ganske bra stopp. Må være forsiktig med å skryte av oss selv =) Vi har trent lenge på kortere innkallinger med bare stå og bare dekk. Han er rask, nå må det bare fungere i full innkallingslengde. Hele neseprøvestyret har jeg mareritt om... Where to start..
Men vi er i gang!!! Yeah!

Ingen kommentarer: